9/23/2015

sport van de maand: Hardlopen

Wanneer ik zondagochtend naar mijn golftraining ga, zie ik veel mensen hardlopen. Bij mij in het dorp zie je dit bijna niet. Sommige hebben echt een super conditie en kunnen hele stukken in een goed tempo hardlopen, maar je ziet ook mensen die pas begonnen zijn. Ik vind dat zij best wel trots op zichzelf mogen zijn. Daarnaast inspireert en motiveert mij dit heel erg. Dus deze maand zet ik deze sport eens lekker in het zonnetje!


Hardlopen is een sport die voor de meeste mensen wel te beoefenen is. Daarnaast is het een gezonde sport die je lekker in de buitenlucht kan beoefenen en waarmee je makkelijk iemand kan meenemen. Vandaag zal ik dan ook belangrijke punten van deze sport bespreken, zodat jij je hardlopen kan verbeteren. 
Veel attributen heb je niet nodig, al zijn er toch een paar belangrijke dingen.Ten eerste moet je zorgen voor goede hardloopschoenen. Het is niet zo dat goede schoenen duur moeten zijn. Het is belangrijk dat jij er goed, fijn en stevig op loopt. Daarnaast is het belangrijk dat de schoen wel stevig is. Dit voorkomt blessures. De sokken zijn ook belangrijk. Sportsokken zorgen bijvoorbeeld voor extra comfort, steun en ademing. Dit laatste is belangrijk, omdat dit helpt blaren te voorkomen. Ook een sportbeha is belangrijk, omdat je borsten tijdens het hardlopen veel meer bewegen. Hierdoor kun je pijn in je borsten en in je rug krijgen op ten duur. Goede stabiliteit is dus van belang.

Naast dat de kleding belangrijk is, is het ook goed om te weten dat hardlopen veel techniek kent, ook al zou je dat niet verwachten. Het is belangrijk dat je goed rechtop loopt. Duw daarbij je borst naar voren en houd je schouders recht boveb je romp. Zorg ervoor dat je rug recht is. Deze techniek zorgt voor een grotere longcapaciteit en verkleint de last op je knieƫn. Blijf wel ontspannen lopen. Daarnaast kan je om blessures te voorkomen beter kleinere passen lopen, zodat je voet niet tever voor je knie uitkomt. Voor je gevoel maak je teveel stappen. Ik heb ergens gelezen dat het beste ritme 180 passen per minuut is!
Ook is het belangrijk om he hoofd stabiel te houden, wat wil zeggen dat je niet met je hoofd waggelt tijdens het lopen. Wanneer je jezelf in een schaduw ziet, moet je hoofd stilstaan en constant voortbewegen. Handen beweeg je ontspannen langs je romp en je ellebogen bewegen actief van voor naar achter. 
Wat goed helpt om beter te worden in hardlopen is om stabiliteit oefeningen te doen. Balans is goed voor alle sporten. Dit kan je met push-up en sit-ups verbeteren. Daarnaast is het belangrijk dat je na het hardlopen goed ontspant en dat je niet te vaak hard gaat lopen. Dit weet jezelf en je lichaam het beste, luister hier dus naar! Ga ook niet te ver of te snel, bouw het op! Zoek bijvoorbeeld een schema op internet die bij jou past.

Deze animatie geeft een goed voorbeeld van een goede loophouding. Je ziet dat het hoofd stabiel is vergeleken met het lichaam. Tuurlijk, er zal atijd wat beweging zijn, maar je ziet het hoofd niet van links en naar rechts bewegen. Dit is belangrijk, omdat je anders nekklachten krijgen kan. Ook wordt er goed rechtop gelopen en de borst is wat naar voren gedrukt. Hierdoor staat je lichaam in een kleine hoek naar voren gebogen ten opzichte van je heupen. De schouders zitten recht boven de romp en de ellebogen worden in een mooie hoek actief langs het lichaam bewogen. Bekijk de animatie maar eens goed!

Er zijn wel veel discussies gaande over de beste hardloop techniek. Ik heb jullie nu de meest bekende techniek vertelt voor de recreanten hardlopers. Techniek hangt er wel van af wat voor soort traject je aflegt: een sprinter loopt met zijn knie bijna in een hoek van 90 graden, een duurloper loopt kortere passen. Daarnaast is er ook vaak discussie over hoe je het beste je voet kan neerzetten. Afrollen of op de bal van je voeten landen? De echte profs doen dit laatste meestal. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld mensen die zeggen dat je juist het beste zonder sportschoenen kan lopen, aanbevolen om een andere sport te zoeken dan hardlopen en ga zo maar door.
Mijn advies? Doe dat waar jij je goed bij voelt! Je hoeft geen ster hardloper te worden, toch? En iedereen is anders, dus waarom zou de techniek niet onderling verschillen? Probeer dus meerdere dingen uit. Wanneer ik ga beginnen, zal ik de korte stappen gaan uitproberen. Ik zet namelijk altijd hele grote stappen. Wanneer dit mij niet zint, zal ik lekker doorgaan met mijn eigen techniek en het later nog een keer proberen. Van proberen ga je leren is de uitdrukking. Lekker experimenteren, zal ik zeggen! En nog even een leuk tipje. Hardloopschema's kun je vinden op deze site. Je vindt ze hier in alle soorten en maten, voor beginners tot gevorderde hardlopers.

Wat zijn jouw ervaringen met hardlopen? Laat het me weten! Van elkaar leren we het besten, toch? Binnenkort ga ik ook echt beginnen en dan zal ik jullie op de hoogte houden, goed? En... beleef vooral veel plezier in je sport! Ontspan, vermaak en leef! Iets wat ik veel hoor: voel je je voor gek lopen tijdens het hardlopen? Bedenk dan dat mensen, net als jij altijd positief denkt wanneer iemand hardloopt en dat het er waarschijnlijk niet zo lachwekkend uit zal zien als Jack Sparrow die achtervolgt wordt, iets wat mij heel veel helpt! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten