9/17/2015

Fit worden, hoe draai je die knop om?

Fitter worden, hoe begin je daar mee? Voor veel meiden is het lastig om die knop om te draaien. Ook al willen ze zo graag, het blijft moeilijk om er ook echt aan te beginnen. Veel weten niet waar ze moeten beginnen, of kunnen de juiste motivatie niet vinden. En ik geef eerlijk toe, het is ook ontzettend lastig en ook ik heb er nog dagelijks moeite mee. Want ja, elke dag kom je toch weer in verleiding te staan met het een en ander.

De eerste en aller belangrijkste tip die ik jullie wil geven is: begin gewoon nu! En dan bedoel ik ook letterlijk nu. Er zijn zo veel manieren om te beginnen met afvallen of fit worden en nee, dat hoeft niet allemaal te beginnen met het aanschaffen van dure hardloop schoenen. Er zijn zoveel meer mogelijkheden! Gisteren heeft Loes een challenge geplaatst waar je de deur niet voor uit hoeft. Om daar mee te beginnen, is al een
goede start! Het kost je maar een paar minuten per
dag en bedenk jezelf eens hoe ongelooflijk trots jij
 op jezelf kan zijn wanneer je de challenge
 volgehouden hebt!

Drink zoveel mogelijk water en vermijd ongezonde snacks. Ofterwijl; kom niet in verleiding van al die lekkere dingen om jou heen. Ieder mens moet elke dag 2 liter water per dag drinken. Vrijwel iedereen denkt dat ze hier makkelijk aan komen. Maar geloof mij, als je het gaat bij houden dan kun je nog wel eens schrikken. Een paar weken terug ben ik het zelf gaan bijhouden en ik verwachtte dat ik elke dag wel tegen de 2 liter aan zat. Maar helaas, ik bleek elke dag nog maar net de 1 liter te bereiken. Sinds dien ben ik erg gaan letten op mijn drinken en kom ik elke dag makkelijk aan de 2 liter. Een kleine tip om meer water te drinken: zorg altijd dat je een flesje water bij je hebt. Zet er bijvoorbeel een neer op je bureau wanneer je huiswerk aan het maken bent. Zo heb je altijd wat bij de hand en zul je zien dat je veel makkelijker aan de 2 liter komt! En probeer natuurlijk ongezonde snacks te vervangen door iets gezonds. Hoe lekker ongezond eten natuurlijk ook is, doe het gewoon! Want bedenk: een lekkere fruitsmoothie is net zo lekker als een dik plak koek, en honderd keer zo gezonder!

Maak een before en after foto. Jij ziet jezelf natuurlijk elke dag in de spiegel dus verandering zal waarschijnlijk niet snel opvallen. Voor dat je begint met fit worden, maar eerst een foto van jezelf en doe dat bijvoorbeeld iedere maand weer. En je zult zien: het resultaat zal er zijn!

Natuurlijk kan je ook meer op je beweging gaan letten. Pak eens de fiets naar het station in plaats van de bus, en neem gewoon de trap in plaats van de lift. Vooral met traplopen verlies je ontzettend veel calorieën! Want wat je aan joggen in een half uur verbrandt aan calorieën, verbrand je op de trap in een kwartiertje.

Fit worden hoeft niet allemaal te beginnen in de sportschool, je kan er zelf ook in kleine stapjes naar toe werken door die dingen te doen die hier boven genoemd zijn. Het is misschien een klein begin, maar je moet toch ergens beginnen. De tips die ik genoemd heb zijn voornamelijk de dingen waarmee ik ook begonnen ben. Nog steeds heb ik de knop om te gaan sporten nog niet omgedraaid, maar alleen al door gezonder te eten en vaker de fiets te pakken, ben ik al ontzettend ver gekomen! Daarom wil ik het jullie ook allemaal aanraden! En ik hoop echt dat het jullie gaat lukken, zoals het bij mij ook gelukt is.

- Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten